2017-01-05

Kameraångest

Det är bara att inse, jag måste skaffa en ny kamera. Min lilla Canon EOS M funkar fint och ger bra bilder, men den extremt sega autofokusen driver mig till vansinne! Ett bra exempel är bilden "Vissen"  som jag tog tidigare idag. Det var ett för Skåne ansenligt antal minusgrader och det blåste rejält. Grenen som jag fotograferade var på över två meters höjd och jag höll kameran högt över huvudet för att få rätt vinkel. Fullt tele på zoomen och största bländare för att få ett kort skärpedjup. Det var kallt som f-n med bara händer och jackan gled upp över midjan. Vad händer? Kameran vägrar sätta fokus! Fokus gled plågsamt långsamt mellan bakgrunden och grenen. Fram och tillbaks. Det går inte heller att slå över till manuellt fokus. För att göra saken värre är skärmen inte vinklingsbar, så jag fick gissa hur bilden skulle bli. Jag var tvungen att göra fyra försök innan bilden satt.

Dåliga ljusförhållanden är ett annat problem, då blir autofokusen ännu mer opålitlig. Dessutom blir bilder ganska brusiga när man kommer över ISO 400, men det går å andra sidan ganska bra att fixa till i Photoshop.

Sedan tycker jag att det är jobbigt att man måste in och pilla i en oändlig massa menyer för att styra kameran. Den är nästan helt och hållet befriad från alla former av reglage, allt styrs via pekskärmen. Tider, ISO, bländare, programval, exponeringskompensation, etc.

Den främsta fördelen med EOS M är den lilla storleken, det gör att man faktiskt tar kameran med ut istället för att lämna den hyllan som ofta är fallet med en DSLR.

Jag funderar seriöst på att köpa en EOS M5. Den är (mycket) snabb, har den senaste generationen av AF, är relativt kompakt, vinklingsbar skärm och den funkar med all Canonutrustning som står hemma i kameraskåpet. Det som gör att jag drar mig in i det längsta är att den kostar en rätt så rejäl slant, framför allt  i förhållande till vad andra liknande spegellösa kameror från konkurrenterna kostar. Den har en APS-C sensor vilket är både positivt och negativt. Positivt med tanke på hur kompakt kamerahuset blir i kombination med att spegelboxen saknas och att objektiven blir billigare, och negativt med tanke på förmågan till korta skärpedjup och inte minst förhållandet mellan signal och brus. Det är så enkelt att en fullformatare är helt överlägsen på de två sista punkterna.

Sedan har den naturligtvis en elektronisk sökare (EVF). Jag är lite skeptisk till det, när jag provat tidigare har jag inte gillat sökarbilden. Ofta har de varit konstiga i färgerna och framför allt har sökarbilden "laggat" när man flyttar kameran. Speciellt panoreringar har varit mycket jobbiga. Nu ska det erkännas att den senaste kameran med EVF som jag provat var en Canon Powershot med drygt 10 år på nacken, förhoppningsvis har det hänt en del med EVF på den tiden.

Jag har också tittat på begagnade 6D, 5D2 och 5D3. Jag har tidigare haft både 5D2 och 6D, och jag gillade dem skarpt, men de är stora och klumpiga och de känns inte speciellt moderna. 5D3 med sin fina autofokus skulle kunna vara ett alternativ, men de kostar 14 - 16 tkr och de är definitivt inte mindre i storleken.

I praktiken står valet mellan en stor och dyr begagnad fullformats DSLR (d.v.s. 5D3) eller en något billigare och väsentligt mycket mindre spegellös APS-C (d.v.s. M5). Helt klart är att man får mycket mer kamera för pengarna om man köper en begagnad 5D3.

Jag har beslutsångest!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar